Bu Blogda Ara

15 Kasım 2007 Perşembe

Vista Maceraları, Bölüm 2: Felaketler

Not: Boşuna bölüm 1'i aramayın,yok öyle birşey :) Ama çok isterseniz, geçmiş yazılarıma göz atın; var birkaç şey :))

Not2:Ha bu arada: İm Back!

Vistayı yaklaşık 11 aydır kullanıyorum,neredeyse 1 yıl olacak hatta; ama bi felaket başladı mı öbürünü de beraberinde getiriyor sanırım...

Vista, eski laptopumda (toshiba tecra a2) oldukça iyi çalışmıştı, tek derdim ekran parlaklığını bir türlü ayarlayamamaktı.. Fırtınadan önceki sessizlik gibi...

Derken kırık ayağım iyileşip de yazlıktan İzmir'e döndüğümde evdeki masaüstü sistemimi (eveeet, vista yüklü) biraz daha hızlandırmak için işletim sistemini kaldırıp Xp ye döneyim dedim.. (plan şuydu: stalker ı bitir, inen dosyaları düzenle, dvdlere yaz,3-4 gün içinde yazlığa geri dön)

Masaüstü sistemimde Pm pata 120 lik, Sata 250 lik vardı. Tüm sene boyunca indirdiğim tüm dosyalar, dökümanlar, mp3ler, filmler, programlar hepsi bu 250 lik hard diskimin içindeydi.. Ara sıra yedek alıyordum tabii, alışkanlık oldu artık... Yedek alıyordum almasına ama yaklaşık 1200 civarı çeşit çeşit dosyadan oluşan indirme listesi yüzünden emule'un Temp klasörü oldukça şişmişti.. İnen dosyalar ile birlikte başka yere yedeklemem çok uzun ve zahmetli olacaktı, bende kolay yolu seçtim-yedeklemedim.. Vista 120 lik hard diskte kurulu idi, Xp kurulumuna başladım... Gecenin saat 5 inde beşinci ve son kez Xp kurduğumu, yorgunluktan, uykusuzluktan harap olmuş sinirlerimle 'ÇALIIŞ KAHROLASII !' diye bağırdığımı hatırlıyorum...

Olmuyordu, o anda aklıma gelmeyen bir şey yüzünden Xp kurulumu tamamlanıyor ama açılmıyordu.... (çok çok sonradan tv kartımın IRQ çakışması yaptığını tahmin ettim-ama iş işten geçmişti) Canım sıkkındı, ya savaşıp bilgisayarı 'çalışır' hale getirecek yada uyuyup ertesi gün uğraşacaktım... Bilgisayara karşı savaşmayı tercih ettim ve bilgisayar tarihçesi ve mikrosoftun kurucusuyla ilgili küfürler ederek vista kurulum dvdsini yerleştirdim.. Ekranları hızlı hızlı geçtim, hard diske format atıp sistem kurulumunu Mtv ve Winston sponsorluğunda yan gözle izledim.. Sİstem açılmıştı 'eh nihayet' dedim D: sürücüsüne bakayım dedim, anlamsızca orada sadece Windows klasörü olduğunu gördüm, ama ama tüm herşeyim zaten D de olmalıydı, C de değil, hemen C ye baktım ve gözümden 2 damla yaş süzüldü...

Şimdiye kadar olanları anlamayanlar yada teknik detayı merak edenler için yazıyorum, XP kurulumunda birinci sabit disk olarak Pata-yani paralel ata yaani bazılarının değimiyle IDE hard disk i gösteriyor.. Vista kurulumunda ise, birinci sabit disk olarak SATA hard disk'i gösteriyor.. Bu tüm dökümanlarımın,dosyalarımın olduğu sata hard diske vista kurmakla kalmayıp bir de kurulum öncesi hard format atmıştım.. Herşey ama herşey yaklaşık 8 aylık tüm dosyalarım, özenle seçip oluşturduğum 'indirme listesi' kısaca herşey gitti... Özetle, size tavsiyem sinirli ve yorgunken işletim sistemi kurmayın ve her adımda ekrandaki seçeneklere dikkat edin..

BU olayın üstüne aylarca bir sorun çıkmadı, hatta vista sp1 beta yı da denedim, olması gerektiği gibi, güzel.. Beni tanıyanlar bilir, linux sempatizanı ama vista kullanan bir mcse olduğumu.. Daha önceleri vmware gibi sanal makinlarda linux kurmuştum, ara sıra live cdlere göz atmıştım, hatta bir ara kablosuz ağların güvenlik testlerini backtrack livecd ile yapmıştım.Pardus a da göz attım ama ilk resmi kurulumuma Ubuntu ile başlayayım dedim, hatta 64 bit desteği olduğu için 64 bitlik sürümünü indirdim, yazdım, pek kullanmadığım 120lik hard diske kurdum-dual boot hesabı..

Size özet geçeyim: harika bir işletim sistemi, çok hızlı, eksiği yok fazlası var, herşeyi tanıyor ve daha kurulumda bile internete bağlanıp sörf yapabiliyorsunuz, 64 bit olduğundan beryl ı kullanamadım ama diğer masaüstü efektleri harika. (tabii genelde ben bu tür şeylere hep karşıyım) Birkaç problemim vardı tabii, 64 bit olduğundan tüm yazılımlar uyumlu değil, birkaç program çöktü, olsun olur böyle şeyler, tüm güncellemeleri -ki program güncellemelerini de !!! - bulup kurdu ve en güzeli, RESTART İSTEMEDİ !!! Sadece ekran kartı kurulumu sonrası restart istedi,o kadar. Geriye tek derdim kaldı o da ntfs kullanan 250 lik hard diskime erişim.. İnternette birkaç çözüm okudum, gördüğüm kadarıyla 'read only' modunda ancak açılabiiyormuş ama bunda bile problem çıkma ihtimali varmış.

Bu arada bir parentez açmak istiyorum, hadi cd ve dvd standartları oturdu ama bu hdd formatlarının uyumsuzluğunu neden hala çekiyoruz? neden universal bir çözüm üzerinde çalışmıyorlar?? Garip, gerçekten garip... MS standart bir tekel olmaya çalışıyor ama başka formatlara da uyumluluk sağlamak zorunda, Linux ise daha yeni yükseliyor ve tutunabilmesi için format uyumluğunu sağlamak zorunda ! Vista/XP/2000 açarsınız Linux u görmez, Linux kurarsınız Ntfs okumaz, hay bin kunduz!

Neyse, hani büyüklerin bir lafı vardır; kurcalama, bozarsın diye, bu benim başıma hep geliyor hep kurcalayıp bozuyorum bir türlü de akıllanmıyorum :) Linux u güzelce kurup güncelleme yaptıktan sonra doğal olarak sağını solunu kurcalamaya başladım, yanlış hatırlamıyorsam partisyonlarla ilgili Grub ı açmıştım, belki ntfs i en azından görünür yapmak için birşeyler yapabilir miyim diye, uğraştım ama görmedi, en son 250 lik hard diske scsi seçeneğini işaretledim o da olmadı. Neyse dedim, Vista ya dönelim, dual boot-linux menu-vista yı seç ve enter e bas.. Vista açılmaya başladı- o yeşil banttan bahsediyorum, hoparlörler cızırdadı ki ses sistemini gördüğü anlamına geliyor-o da tamam, 7. geçişin sonlarına doğru ekranda bir yazı belirdi: "AUTOCHECK NOT FOUND" akabinde de mavi ekran ve restart ??

Ekrana bakakalmıştım, yanlış hatırlamıyorsam grub da yaptığım işlem için root yada yönetici parolası sormamıştı -yani o yaptığım 'scsi' seçeneği sata hard diski etkilememiş olmalıydı tanrı aşkına ! -zaten windows açılıyordu ama açılım tamamlanamıyordu... Aklıma bir fikir geldi ve cdlerimi kurcalamaya başladım(ve evet, tekrar linux a dönüp o işareti kaldırabilirdim ama emin olmazdım ve bu daha pratikti) Acronis disk director kurtarma cdsi !!! bulup hemen boot ettim ve hard disklere baktım: Vista yüklü partisyon , sıkı durun, LİNUX SCSİ olarak görünüyordu ! Sİzi bilmem ama bu duruma çok feci güldüm, vista partisyonu, mbr de sadece tipi değişince afallıyor! Bu durumu tekrar ntfs partisyonuna çevirdim ve reboot, vista yine açılmadı... Hafiften sinir damarım çıkarak vista dvdsini yerleştirdim ve başlangıcı onar dedim, onarmadı hatta bu durum düzeltilemiyor dedi ! Bak seeen dedim, ve komut satırından 'zorla' chkdsk /F yaptırdım... Bingo ! Sistem güzelce açıldı.... Bu mikroşaft'takileri bir odaya toplayıp bi güzel sopalamak-hatta çift vurup tek saymak lazım.. Boot sorunu varsa, mbr yi düzeltir,açılış için eksik dosyaları tamamlarsın, açılış kaydındaki problemleri düzeltirsin ha o da olmadı tüm diski hatalara karşı denetlersin, e koskoca yeni bir işletim sistemi yapmışsın chkdsk i nasıl es geçersiniz?

Şimdilik tüm masaüstüm ve belgelerim, emule vs vista da durduğundan linux a tamamen geçmeyeceğim, ama en kısa zamanda 32 bitlik ubuntu indirip kuracağım.. Ve sanırım, ntfs- tam destek- için linux tartışma forumlarını, linux programcılarını mesaj bombardımanına tutacağım.. Olmadı, programcılığı öğrenir kendim yazarım ntfs desteğini...

Nedir ki, yani ? :)

Hoşçakalın, mavi ekran'sız kalın :)

YankiZulu

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder