Bu Blogda Ara

31 Aralık 2007 Pazartesi

Vista 'nın Copy - Move Problemi ve Diğer Çözümler, İpuçları

Bir uzmandan Vista yorumları ve ipuçları

Hmm bir düşüneyim, Windows 95' den W98' e,hatta W98SE'a geçişimin neredeyse tek sebebi, işletim sistemindeki hataların, neredeyse rastgele çıkan mavi ekranların giderilmiş olduğunu düşünmemdi.

Derken zaman geçti ve XP geldi. Ama ben hemen XP ye geçmedim. İlk kullanımlarda ortaya çıkan güvenlik problemlerinden, herkesin ağız birliği etmişçesine 'çok yavaş' demesinden ürkmüştüm açıkçası. Fakat yeni aldığım ses kartım anakartta çözülemeyen bir IRQ çakışması (ve sonuç olarak bolca mavi ekran) yaşattığı için XP ye geçtim. (Bu arada yeni ses kartım Sb Live Value idi, o zaman için iyi bir karttı.) İlk başta yadırgasam da kolayca alıştım..

Daha önceden W2000 ailesiyle de haşır neşir olduğumdan XP ye geçiş kolay oldu. Arabirim fazla değişmemişti, temelde aynı idi, garipsediğim birkaç ek özelliğine de yaklaşık 1 haftada alıştım. Zaten bir süre sonra çıkan SP1 ve SP2 ile çoğu (!) açık da kapanmıştı. Xp ile beraber olduğum 5 sene civarında ince ayarların- ipuçlarının ustası haline geldim.. İlk başlarda rahatsız edici gelen herşeyin çözümünü ya donanım terfisiyle yada öğrenmek, anlamak, uygulamak için saatlerimi, günlerimi harcadığım ince ayarlarla hallettim.Bu sayede Bilgisayarımda Linux dan sonra en hızlı çalışan 2. işletim sistemi XP oldu...

Vista konusunda hala umutluyum-ufak tefek problemleri zamanla düzelecek, ama tabii ki yeterli paranız varsa Bir MAC alın, Mac Os harika. Linux'u da öneriyorum...

Vista: Beğenmediklerim:

Bu arada Vista kurulumundan sonra ilk yaptığım şey UAC yi kapatmak oldu... Tam olarak Sinir Bozucu...

Vista da ikinci hoşuma gitmeyen şey, network ayarlarına direkt erişimin zorlaştırılması idi. Tamam, network and sharing center güzel görünüyor ve network map ile her bilgisayarı/ ağ yazıcısını/paylaşılan klasörleri kolayca bulabiliyorsunuz ama BEN, basit şeyler isteyen basit bir adamım. Mesela, sadece iki tık ile Tcp/ip ayarlarına ulaşabilmeliyim, yine bir çift tık ile alınan-gönderilen byteları incelemeli, dns ve gateway ayarlarına bakabilmeliyim.... Ek olarak, çeşitli garip network hataları ile karşılaşıyorum, router a bağlanırken sabit ip kullanıp tüm ayarları kendim giriyorum(ip, subnet, gateway, dns), 'tamam'a basıyorum... Biraz bekleyip Google a ping atıyorum(başlat-çalıştır-cmd-'ping www.google.com ' ).. o da ne? ping istekleri yanıtsız mı?? Bir de bakıyorum Tcp/ip ayarlarında gateway adres kısmı boş, oysa bunu en az 2 kere kontrol etmiştim .Son olarak Diagnose and repair diyorum ve (çoğunlukla-tamam bazen) otomatik düzeltiyor..Garip. Bu garip bir problem..Bunlar, bu problemler düzelecek mi? Muhtemelen SP1 'e kadar hayır.

Arabirimi değiştireceğiz diye pencerelerde sadece ileri ve geri tuşlarını koymalarını çok saçma buldum.. En azından -kopyala yapıştır tuşları konmalıydı ...

Fakat Vista da bir problem var ki, neredeyse laptopumu camdan dışarıya atıyordum: Vista da, bir klasörden diğerine kopyalama veya taşıma yaptığınızda işlem çoook uzun sürüyor. Veri aktarım hızı 20-30 mb/s olması gerekirken 1-5 mb/s ile değişiyor ve ağ üzerinden kopyalama işlemi de aynı... Problem ile ilgili Microsoft'un Resmi Forum sayfasında bile çözüm sunulmuyor. ÇÖZÜM: Vista Shell üzerinde çalışan kopyalama yardımcı programları. Hepsini tanıtmayacağım, hepsini denedim ve tek olarak Teracopy programını öneriyorum. Ücretsiz olan bu programı kullanmak da kolay, sadece dosya kopyalarken/taşırken sağ tuş ile taşıyın, 'Teracopy here' veya 'Teramove here' ile işinizi problemsiz olarak görün..

Tabii, alternatif olarak Total Commander32 yi de kullanabilirsiniz. Norton Commander'dan beri gelmiş geçmiş en iyi dosya yöneticisi.

Bu kopyalama probleminin kalıcı olarak Vista SP1 ile çözüleceği söyleniyor, kim bilir? bekleyip göreceğiz..

Bu alan tamamen kişisel kızgınlığım için ayrılmıştır: Tamam Xp'den sonra enteresan bir işletim sistemi olmuş, görsel güzellikler iyi ama benim ilgimi çekmiyor. Yeni özellikler ise, çoğunlukla iyi. örn, bitlocker, hold'em :D, Ipv6, vs vs iyi olanlar. Şimdi, düşünün tarihin en eski entegreli bilgisayarları bile (hesap makinesinden söz ediyorum) basit bir toplama-çıkarma işlemini saniyenin onda biri hızında yaparken Vista'daki bu kopyalama yavaşlığı da ne demek oluyor?? İndex servisi mi? Aero Arayüzü mü? Yetersiz Ram mi? DRM mi? Yavaş Hard disk mi? Defrag yapılmamış hard disk mi? Remote Differential Servisi mi? Antivirüs mü? HİÇBİRİ. Vista çıktığından beri 6 aydan fazla zaman geçti, diğer daha karmaşık problemlerin çözümü için hotfix'ler, yamalar, driverlar hazırladılar, hatta bunları windows update üzerinden almayanı dövdüler :) , bu kadar basit bir problemin çözümünü-yamasını bulamadılar mı??? Aslında bu sorulara tek bir mantıklı cevabım var: Microsoft 'takiler de bu problemin neden kaynaklandığını bilmiyorlar.Onlar da çözememiş, bizden yardım istiyorlar.... Bu kadar basit.. :D

Blog yazılarımı offline modda yazdığım Zoundry, Vista da sapıttı. Seem'den sonraki 2. sapıtan yazılım olarak, uyumluluk modunu bile denedim. Bazen program tam kapanmıyor ve copy-paste işlemine XHTML kısmı haricinde izin vermiyor. Bu problemlerin dışında çalışıyor ve iş görüyor..  Zoundry yerine artık Windows Live Writer kullanıyorum, uyum sorunları halledilmiş ve blogger ile sorunsuz çalışıyor...

Tam bu noktada, enteresan bir haber vermek istiyorum, bayıla bayıla kullandığımız Spybot, yakında 1.5 versiyonunu çıkaracak. Bu versiyonun bu kadar gecikmesinin sebebi, Microsoft'tan alması gereken 'Vista için tasarlanmıştır' sertifikası... Fakat bu sertifika için çok ciddi bir ücreti Microsft'a ödemek zorunda oldukları için istedikleri şeyleri, kontrol listesini iyice incelemişler ve şunu farketmişler: 'Hata gönderim raporu'na tam destek... Program herhangi bir sebeple çöktüğünde hata raporu hem Microsoft a, hem de Safernetworking' e gönderiliyor. Yaptıkları testler sonucunda bu hata raporunun gönderildiği adresler üzerinde değişiklik yapmanın kolay olduğunu, yani işini bilen bir yazılımcının programı kasten çökertip hata raporunu kendine göndermekte zorlanmayacağını farketmişler. Hata raporları, işletim sistemi, kurulu güncellemeler, hafızanın o programa ayrılmış bölümünün kopyası (memory dump olarak da bilinir) ve daha kim bilir neler içerdiği için bu, bir güvenlik açığıdır. Sırf bu açıktan kaçınmak için Spybot, programının 1.5 versiyonunu 'Vista Uyumludur' şeklinde çıkaracak..

Son Sözler: Vista'da gördüğüm mavi ekranlar: İlk mavi ekranı, her ne kadar usb web kameramın sürücüsünden kaynaklandığını düşünsem de-değildi, msconfig de No Gui boot'u işaretlemiştim... İkinci mavi ekranı ise geçenlerde Xp uyumlu güvenlik programlarını test ederken, sistemde rootkit bulmayı sağlayan Seem programı verdi. İlk başta program çalışmamıştı zaten, Nt sistem isterim diye tutturmuştu. Bende Xp Sp2 uyumluluk modunda çalıştırdım ve vadaa! Mavi ekran! O anda çalıştığım dökümanlar, herşey uçtu...

Vista: Beğendiklerim:

Genel olarak Vista performansından bahsetmem gerekirse, 1.5 M işlemcili, 1 Gb ram'li laptopumda oldukça iyi-hatta Xp'den daha performanslı olarak kullanıyorum. Yeni başlat menüsünü sevdim. Hafıza kullanımı şaşırtıcı derecede iyi. Neredeyse tek şikayetim, ekran kartının Direct3D ( D3D-3B uygulamaların yazılım hızlandırmasıyla çalışması) modunda çalışması oldu. ( Laptopumdaki ekran kartı onboard intel ) Aslında şimdi bile D3D modu ile Quake 3 oynayabiliyorum, ki bu iyi-bu kadar eski programın(1999) uyum problemi hiç yok. Ama yine de OpenGL(donanım hızlandırması) modunda çalışıp sistemi daha az yorsaydı- tabii ki memnun olurdum...

Uyum problemi demişken, Xp'de kullandığım yazılımların %95 i çalıştı, çalışmayanları ise yazılımları güncelleştirdiğimde problem kalmadı. Donanım tarafına bakarsak, eğer şanslıysanız ve Vista ağ kartınızı sorunsuzca bulup kurduysa- eksik olan donanım sürücülerinin çoğu (yine %95 i) windows update üzerinden kurulabiliyor.

Vista'nın uyumluluk modu fıstık gibi işliyor, Uyumsuzluk çıkaran program dosyasına sağ tık-özellikler-uyumluluk kısmından XP SP2 yi seçerek eski programlarınızı çalıştırabilirsiniz.

Vista Kurulumu Kontrol Listesi- Kurulum Öncesi Yapılacaklar:

1- Hemen hemen herşeyinizi yedekleyin. Dökümanlar, filmler, mp3ler, oyunların save dosyaları( ah eski günler), Favoriler , Masaüstünde ve 'Belgelerim' klasöründeki önemli herşeyi yedekleyin... Network üzerinde bir paylaşıma, external usb hard disk e, Dvd ye, yada sisteminizdeki 2. hard diske.

Vista kurulumu kontrol listesi-Kurulum sonrası yapılacaklar:

1-UAC yi iptal edin. Başlat-çalıştır-msconfig-Tools-Disable UAC ** RESTART **

2-Windows Defender'ı iptal edin. Control Panel-Classic View-Windows Defender- Tools-Options-Tüm kutuları temizleyin.

3-Windows Firewall ı iptal edin-Control Panel-Windows Firewall-Change Settings- OFF

4-Güvenlik merkezi nin gereksiz uyarılarını iptal edin- Control Panel-Security Center-Change the security center alerts- hepsini kaldırın.

5-Welcome Center'ı iptal edin - Control Panel-Welcome Center- sol aşağıdaki Run at startup kutusundaki işareti kapatın.

6-Disk Cleanup sırasında Bilgisayarınızın Hibernate özelliği kaybolursa (evet oluyor) başlat-çalıştır- 'powercfg -h ON' yazın

7-Uzaktan erişimi kapatın. Control panel-System-Advanced system settings-Remote-'Dont allow' işaretli, üstteki kutu işaretsiz olmalı.

8-Gereksiz animasyonları kapatın. Control Panel-System-Advanced System Settings-Advanced-performance-settings- aşağıdaki kutulardan kapatabildiğiniz kadarını kapatın. Bende Use visual styles, use drop shadows, smooth edges işaretli sadece.

9-Opera yı kurun ve varsayılan olarak ayarlayın, antivirüs ve spybot s&d, winrar, total commander, unlocker, teracopy, foxit reader, cfosspeed kurun. Güvenlik yazılımlarınızı güncelleyin.

10-İndex servisini ayarlayın-Control Panel-İndexing Options-Modify- sadece start menu kalsın, diğerlerinin işaretlerini kaldırın.

11-Windows update 'i çalıştırın, tüm güncellemeleri indirmeye ayarlayın ve gidip televizyonda bir film izleyin.

12- Önceki yazım olan, Güvenlik Round 2: Xp de güvenlik'teki açıklamaları okuyun ve uygulayın.

13- Msconfig de Boot kısmında 'no gui boot' kısmını ASLA işaretlemeyin. İşaretlerseniz, sonraki boot da mavi ekran çıkar, düzeltmek için güvenli modda açıp tekrar msconfig üzerinden değiştirmek zorunda kalırsınız.

14-TweakVİ kullanmayın, hiçbir işe yaramıyor. Onun yerine Tune up Utilities 2007 yi kullanın..

15-Programlarınızın tamamını kurduktan sonra restart atın ve defrag yapın.



Sonuç olarak Vista iyi ve hızlı, ikinci Win ME faciası kesinlikle değil. Geçmekte hala şüpheleriniz varsa, bir bilişim uzmanı olarak geçmenizi tavsiye ederim..


ZULU 

'IT is all I know'

http://yankizulu.blogspot.com

1 yorum:

  1. Merhaba arkadaşım,
    Bende de vista yüklü bi pc var ama lanet olsun.Lisanslı müziklerimi çalamadıktan ve buna çözüm bulamadıktan sonra(microsoft) ne işe yarar ki değil mi? Senin bu konuyla ilgili bi fikrin var mı..?

    YanıtlaSil